• ساعت : ۳:۵:۴۱
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۹/۲۷ 
  • کد خبر : ۸۰۲۵۷
"چاقی در كودكان"

"چاقی در کودکان"

 

دکتر مجید امین زاده فوق تخصص غدد و متابولیک کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مصاحبه با روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی کودکان ابوذر اهواز گفت: مصرف غذاهای سالم و در پیش گرفتن سبک زندگی سلامت‌محور، موضوعی است که فقط اختصاص به بزرگسالان ندارد و این سبک زندگی باید از کودکی در افراد نهادینه شود و توصیه می‌شود در شیرخواران از حجم زیاد غذا پرهیز شده و با استفاده از میان وعده، تغذیه سالم تر و متنوع تری برای آنان فراهم گردد.

وی در ادامه اظهار داشت: رشد کودک ارتباطی به زیاد غذا خوردن یا مصرف غذاهای پرکالری ندارد. همچنین افزایش وزن در همه شرایط نشان‌دهنده رشد مناسب کودک نیست.

دکتر امین زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص رعایت برنامه غذایی مفید بیان داشت: یکی از مسائلی که روز به روز متاسفانه در بین کودکان شایع می‌شود و عوارض طولانی مدت آن گریبانگیر فرزند و خانواده وی می شود ، چاقی است. علیرغم اینکه بسیاری از خانواده‌ها نگران تغذیه کودکانشان بوده که آیا مواد مورد نیاز بدن کودک تأمین می‌شود یا خیر، آیا تغذیه مناسبی به فرزند خود نشان می‌دهند یا نه، متاسفانه گاهی زیاده‌روی از جانب والدین به ویژه مادران باعث می شود کودکان روز به روز افزایش وزن بیشتری پیدا کنند.

وی در ادامه، هدف از این گفتگو را ارائه نکاتی جهت پیشگیری از افزایش وزن کودکان عنوان کرد و گفت: متأسفانه وضعیت شهرنشینی، هوای گرم خوزستان، زندگی آپارتمان نشینی، امکان رفت و آمدهای کودکان به بیرون از خانه را کاهش داده، از سوی دیگر امکان بازی با وسایل الکترونیکی در خانه برای کودکان فراهم شده است، در دسترس بودن مواد پرکالری بسیار خوشمزه و بیش از حد و در کنار آن تبلیغات رسانه ها جهت استفاده از این خوراکی ها باعث می‌شود مصرف برخی مواد غیرمجاز در کودکان بیشتر شود که این موارد زمینه ساز  اضافه وزن آنهاست از این رو محدود کردن برخی موارد و یا حذف آنها از زندگی روزمره می‌تواند در پیشگیری و کاهش ابتلا به چاقی موثر باشد.

دکتر امین زاده ادامه داد: اولین نکته این است که در یک تا چهار سالگی بچه‌ها کمی لاغرتر و کشیده تر از حد معمول به نظر می رسند. به طوری که هنگام حمام کردن کودک دنده های کودک قابل دیدن است. در این مواقع مادران فکر می کنند که واقعاً فرزند آنها لاغر شده و تغذیه او مناسب نیست.در صورتی که این حالت طبیعی بوده و بعد از 5 سالگی وضعیت خودبخود بهتر شده و به هیچ عنوان نیازی به تغذیه با فشار و یا تشویق نیست.

وی در بخش دیگری بیان داشت، ایجاد یک روند مداوم و منظم جهت انجام فعالیتهای فیزیکی در بچه ها ضروریست، اگر والدین بتوانند فرزندان خود را در پارک، مراکز بازی و یا در خانه در بین زمان بازیهای الکترونیکی، در انجام فعالیتهای فیزیکی همراهی کنند، می تواند در این روند بهبود مؤثر باشند.

دکتر امین زاده محدود کردن وسایل الکترونیکی در دسترس کودکان از لحاظ زمانی و تنوع را یکی دیگر از موارد مهم برشمرد و افزود: گاهی تبلت، کامپیوتر، تلویزیون و موبایل براحتی در دسترس کودکان قرار دارد و اگر از یکی از آنها خسته شده سراغ دیگری می‌رود در صورتی که کاهش مدت زمان کار با این وسایل می‌تواند در حفظ سلامت و جلوگیری از اضافه وزن کودکان موثر باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی کودکان تمایل به مصرف خوراکی در کنار استفاده از وسایل الکترونیکی مثل تلویزیون دارند، گفت: بدیهی است این رفتار از شیرخوارگی توسط مادران آموزش و القاء می شود که موجب عدم  آگاهی از حجم مواد خورده شده در حین تماشای برنامه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز استفاده خانواده ها از مواد پرکالری در سبد غذایی را یکی دیگر از موارد ایجاد افزایش وزن در کودکان برشمرد و گفت: اگر مادران مواد خوراکی سالم و کم کالری مانند سبزیجات و حبوبات را جایگزین خوراکی های غیر مجاز و پرکالری کنند، نقش مهمی در سلامت کودکان خواهد داشت.برخی از مادران از اینکه می بینند فرزندشان چیزی می خورد، خوشحال می شوند و می گویند حالا که فرزند ما میوه و سبزی نمی خورد ، به جای آن سیب زمینی سرخ شده بخوردو به دفعات بیشتر این این خوراکی را که خوشمزه هم بوده، درست می کنند، بدین ترتیب استفاده از مواد خوراکی پرکالری در برنامه غذایی خانواده به جای سبزیجات، میوه جات و حبوبات که امروزه از سبد غذایی خانواده ها حذف شده است، قرار می گیرد.

وی افزایش تعداد دفعات پخت غذاهای پرکالری را از دو جهت مضر دانست: اول اینکه مواد پر کالری مضر بیشتر وارد بدن کودک می شود و دوم از ورود مواد خوراکی کم کالری و مفید به بدن جلوگیری می شود، به نوعی که متاسفانه نوشیدنی های شیرین مانند دلستر، آب میوه و نوشابه و ... جایگزین شیر، لبنیات، دوغ و غیره و همچنین ماهی شده که از دسته پروتئین ها بشمار می رود ولی معمولاً کودکان از ابتدای زندگی تمایلی به خوردن آن نشان نمی دهند. باید توجه کرد هر مواد خوراکی مفید در صورتی که منظم و به دفعات در خانه ارائه و مصرف شود، باعث می شود که کودک به آن خوراکی عادت کند.

دکتر امین زاده یادآور شد: بعنوان مثال تخم مرغ یک غذای کامل است که بهتر است بچه ها در سنین رشد روزی یک عدد را مصرف کنند در صورتی که گاهی بدلیل نگران چربی خون و عواض دیگر آن کمتر استفاده می کنند. تخم مرغ آب پز نسبت به سرخ شده کالری کمتری دارد ولی از نظر ارزش مواد غذایی و پروتئینی و املاح آن فرقی ندارد و نسبت به سلیقه و میل بچه می توان به هر صورتی که بیشتر میل داشت برای وی آماده کرد. برعکس مواد غذایی پر کالری مانند پنیر پیتزا و سیب زمینی سرخ شده یا چیپس را به شکلهای مختلف در دسترس کودکان قرار می دهند، که موجب انباشت چربی فراوان و مضر در کودکان در حال رشد می شود. در خصوص لبنیات توصیه می شود کودکان زیر 2 سال لبنیات با چربی کامل ولی بالای دو سال با درصد چربی کم استفاده کنند.

وی تمامی نوشیدنی‌های شیرین را برای کودکان مضر عنوان کرد و گفت: نوشیدنی هایی مانند نوشابه های شیرین و تمامی آبمیوه های صنعتی که به شکل های مختلف در بازار در دسترس است، همچنین دلستر  که بچه ها بطور روز افزون تمایل به استفاده از آن را دارند از این دسته هستند. مصرف میوه کامل به آب میوه طبیعی نیز اولویت دارد.

دکتر امین زاده همچنین گفت: مواد دیگری مثل شکلات که کودکان تمایل زیادی به استفاده ار آن دارند و در طول روز مکرراً از آن استفاده می کنند و محصولاتی که در شیرینی فروشی ها تولید می شود اعم از رولت، کیک خامه ای، ژله ای و... برای کودک مناسب نیستند. شکل تهیه خانگی هم همان وضعیت را دارد و مصرف زیاد آن توصیه نمی شود.

اگر چه این مواد بطور بسیار کم در مواردی مثل جشنواره ها جشن های عروسی ها و مهمانی ها مصرف می کنیم در حجم کم قابل قبول است ولی فراوانی آن مثل برنامه های منظم خوراکی و جشن در مدارس، می تواند نتیجه سوء داشته باشد.

وی در ادامه در اشاره به استفاده از انواع فست فود ها در برنامه غذایی کودکان گفت: کودک هنگام خوردن فست فودها به دلیل اینکه در زمانی کوتاه می تواند حجم زیادی از این دسته خوراکی ها را بخورد، و گاهی جدای از وعده غذایی نیز مصرف می شود می تواند منجر به چاقی شود.

دکتر امین زاده در پایان توصیه کرد: مطالعه، نقش بسیار مهمی در آگاهی خانواده ها دارد. بهتر است هر کدام از افراد خانواده بدانند چه موادی و به چه میزان مورد نیاز بدن است، بیشتر به تنوع و کیفیت غذا اهمیت دهند نه به حجم غذا، والدین به هیچ عنوان به کودک فشار وارد نکنند و اکیداً از تهدید کودکان در تغذیه پرهیز کنند.

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز آموزشی درمانی بیمارستان ابوذر اهواز می باشد.

    5.7.9.0
    V5.7.9.0